sv

Alla inlägg den 10 februari 2010

Av Bisa - 10 februari 2010 16:49

Hejsan


Nu så har vi gåt igenom alla nio ordklasserna så vvi får väl ha en lite repition på dom.

Substantiv=Är en sak (boll), egennamn/namn (Henrik) (Mount Everest) (Mjörn) (Ryssland)

Adjektiv=Förklarar hur någon är (kär), något är (blått)

Verb=Vad någon gör (sjunger)

Adverb=Förklarar vad någon/något är (sjunger vackert)

Pronomen=Du, jag, han, hennes

Prepositioner=Vart någon/något är (under, på, brevid)

Räkneord=Siffror (ett) och ordningstal (första)

Konjunktioner=Små ord som binder ihop meningar (men, och)

Interjektioner= Ord som fan, hej, nej


Av Bisa - 10 februari 2010 16:29

Hejsan


Nu så har jag kommit hem... Jag sitter och kollar på TV och gör lite läxor!

Men nu så tänkte jag skriva lite om konkreat och abstrakta substantiv.


Konkreta substantiv är något man kan ta eller se.

Abstrakta substantiv kan man oftas inte ta på eller se.

Abstrakta substantiv kan vara ett tillstånd, känslor, aktiviteter eller egenskaper mm.


AbstraktaKonkreta
gjädje bord
städning bok
koncentrationtallrik
mod dator
sorgsen björn
stund Nicklas

Det är inte heller så svårt men man kan blanda ihop konkreta substantiv och abstrakta substantiv.

Av Bisa - 10 februari 2010 14:45

HEJSAN


Snart så är dagen slut och då kan jag gå hem...:)

Men innan jag går hem så ska jag gå igenom ordklassen interjektioner.

 

Ordklassen interjektioner är faktiskt inte så svårt att förstå sig på.

Det kan vara utropsord, lystringsord, svordomar eller hälsningsord mm.


Uropsord- aj, usch 
Ljudhärmande ord-mjau, pang
Svordomar-fan, tusan 
Lystringsord-pst, hysch
Hälsningsord-god dag, hejdå
Svarsord- ja, nej 

Interjektioner har ingen underavdelning... Presic som med konjunktionerna mm.


Av Bisa - 10 februari 2010 14:15

Hejsan

Idag så har jag skivit om prepositioner,pronomen och räkneord.

Så nu så ska jag skriva om konjuktioner.

Konjuktioner är ord som binder ihop meningar. Ord som men, och, fastän eller samt (mm). Knonjunktioner har inga underavdelningar som tur är.


Idag så var Adam ute och gick med sin hund. Hunden hette Rudolf men kallades för Rulle.


Det var en kort text med två konjunktioner i.


 Konjuktioner
   
men och
ifall utan
om ty
såvida samt
eftersom fastän
    


Av Bisa - 10 februari 2010 10:00

Hejsan


Snart så har vi gått igenom alla ordklasserna.

Nu så ska jag skriva lite om ordklassen prepositioner. Prepositioner är vart något eller någon är.

Perpositioner är ord som man inte kan böja och har därför inga undervadelningar.

Anna sitter stolen.

Det är en bil framaför utfarten.

Under bordet satt Olle knä.


 Prepositioner
   
avbakomframför
tillöver
motomfrån
genomhosunder
medlängsmellan
utomutanför

efter


Så lätt var det!

Av Bisa - 10 februari 2010 09:45

  1. Hejsan

Nu så har vi gått igenom dom enkla prdklasserna då nu så kommer dom som är något svårare, men inte mycket.

Idag så blir det pronomen som jag skriver om.


Pronomen är du, jag, mina eller deras (mm).

Pronomen kan stå i två olika underavdelningar, Personliga (pronemen) och Possessiva (pronomen).


Personliga pronomen är jag, mig, du, han, hon, det, vi, oss med mera.

Possesiva är mina, dina, hans, hennes, vår, ert, deras med mera.

Possessiva pronomen berättar om ett "ägande".


Pronomen står oftas istället för substantivet.

(Texten nedan tagen ur Magasinet grammatik 1

Flickan berättar för Hanna om Hannas möjligheter.

Hon pratar med henne om hennes möjligheter.


PersonligaPossessiva
jag  mig min  mitt 
du  dig mina 
den  det   din  ditt 
vi  oss dina 
hon  han hans  dess
ni  er hennes 
de  dem vår  vårt 
honom våra  er 
henne ert  era 
  deras

Det är väldigt många exempel och dom är riktigt bra.

Av Bisa - 10 februari 2010 09:30

Hejsan

Har haft morgonsamling nu så har inte kunnat blogga...

Men nu så kan jag detm idag så blir det om räkneord.


Räkneord är siffror som kan stå i två underavdelningar. Grundtal= ett, två, trettio (vanliga siffror)   Ordningstal= första, andra, femte (nummererade siffror)

 

Grundtal

Maria var tvungen att stda hennes rum, det tog bara en timma som tur var. Men för hennes lillasyster tog det tre timmar.

 

Ordningstal

Linnéa var på en häst tävling och kom på första plats. Medan hennes kompis Anna bara kom på fjärde plats.


Grundtal  Ordningstal
    
ett första 
tre sjunde 
nio fyrtionde 
fjorton hundrade 
hundra andra 
tusen tredje 


Presentation

Heej!
En lite blogg om Sv...:)
Glöm inte att kolla in världens bästa Twilight blogg!
www.edwardbella.bloggagratis.se

Fråga mig

2 besvarade frågor

Omröstning

Vilken ordklass är lättast att förstå sig på?
 Adjektiv
 Substantiv
 Verb
 Pronomen
 Räkneord
 Prepositioner
 Konjuktioner
 Interjektioner
 Adverb

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<<
Februari 2010
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards