sv

Direktlänk till inlägg 10 februari 2010

Prepositioner

Av Bisa - 10 februari 2010 10:00

Hejsan


Snart så har vi gått igenom alla ordklasserna.

Nu så ska jag skriva lite om ordklassen prepositioner. Prepositioner är vart något eller någon är.

Perpositioner är ord som man inte kan böja och har därför inga undervadelningar.

Anna sitter stolen.

Det är en bil framaför utfarten.

Under bordet satt Olle knä.


 Prepositioner
   
avbakomframför
tillöver
motomfrån
genomhosunder
medlängsmellan
utomutanför

efter


Så lätt var det!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bisa - 11 februari 2010 14:45

Hejsan!   Jag har tidigare skrivit om ordklassen verb men nu så blir det en liten svårare variant på det! Men såklart så blir det inte så mycket...   Som ni redan vet så heter grundformen Infinitiv (springa). Nedan så är det tempus. Infin...

Av Bisa - 10 februari 2010 16:49

Hejsan   Nu så har vi gåt igenom alla nio ordklasserna så vvi får väl ha en lite repition på dom. Substantiv=Är en sak (boll), egennamn/namn (Henrik) (Mount Everest) (Mjörn) (Ryssland) Adjektiv=Förklarar hur någon är (kär), något är (blått) ...

Av Bisa - 10 februari 2010 16:29

Hejsan   Nu så har jag kommit hem... Jag sitter och kollar på TV och gör lite läxor! Men nu så tänkte jag skriva lite om konkreat och abstrakta substantiv.   Konkreta substantiv är något man kan ta eller se. Abstrakta substantiv kan man o...

Av Bisa - 10 februari 2010 14:45

HEJSAN   Snart så är dagen slut och då kan jag gå hem...:) Men innan jag går hem så ska jag gå igenom ordklassen interjektioner.   Ordklassen interjektioner är faktiskt inte så svårt att förstå sig på. Det kan vara utropsord, lystringsord...

Av Bisa - 10 februari 2010 14:15

Hejsan Idag så har jag skivit om prepositioner,pronomen och räkneord. Så nu så ska jag skriva om konjuktioner. Konjuktioner är ord som binder ihop meningar. Ord som men, och, fastän eller samt (mm). Knonjunktioner har inga underavdelningar som ...

Presentation

Heej!
En lite blogg om Sv...:)
Glöm inte att kolla in världens bästa Twilight blogg!
www.edwardbella.bloggagratis.se

Fråga mig

2 besvarade frågor

Omröstning

Vilken ordklass är lättast att förstå sig på?
 Adjektiv
 Substantiv
 Verb
 Pronomen
 Räkneord
 Prepositioner
 Konjuktioner
 Interjektioner
 Adverb

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<<
Februari 2010
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards